Digital Signage

Digitaaliset näytöt muuttavat tapaa, jolla viestitään ja jaetaan tietoa teknologian avulla.

Mitä Digital Signage tarkoittaa?

Digitaalinen näyttöviestintä, eli Digital Signage, on moderni tapa välittää tietoa ja viestejä käyttämällä erilaisia digitaalisia näyttöjä, esimerkiksi infonäyttö, jota hallitaan infonäyttöjen sisällönhallintaohjelmistolla. Digital Signage mahdollistaa ajankohtaisen informaation ja mainonnan näyttämisen reaaliajassa eri paikoissa. Tämä teknologia on yleistynyt erityisesti kauppakeskuksissa, lentokentillä ja julkisissa tiloissa, joissa halutaan välittää tehokkaasti tietoa suurelle yleisölle. Digital Signageen liittyy vahvasti näyttöjen asentaminen, sisällön suunnittelu ja päivittäminen sekä tarvittavan teknologian hallinta.

Praecom toteuttaa yrityksille Digital Signage -ratkaisut palveluna. Praecomin Digital Signage -ratkaisujen tehtävänä on kehittää yritysten asiakasviestintää, työyhteisöviestintää ja opastamista.

Esimerkkejä Digital Signage -käyttötapauksista

Digital Signage tarjoaa useita hyötyjä verrattuna perinteisiin viestintämenetelmiin. Se mahdollistaa reaaliaikaisen ja jopa automatisoidun sisällön päivittämisen ja muokkaamisen, jolloin viestit saadaan välitettyä nopeasti ja tehokkaasti. Digital Signage voi myös olla interaktiivista, mikä lisää käyttäjien osallistumista ja sitoutumista. Hyödyt vaihtelevat käyttökohteesta riippuen, mutta Digital Signagea voidaan käyttää esimerkiksi mainontaan, tiedotukseen, opastamiseen ja viihdyttämiseen eri ympäristöissä.

 
Digital signage LED screenit
 

Tunnelmanluonti: Case HPK

Digital Signagea voidaan hyödyntää tunnelmanluontiin. Toteutimme asiakkaallemme Hämeenlinnan Pallokerholle yli 130m2 edestä LED screenpintaa Pohjantähti Areenalle. Siinä missä urheiluseura haluaa tarjota yhteistyökumppaneilleen näyttävän median brändimarkkinointiin, toimivat näyttöpinnat myös ottelutapahtuman elävöittäjinä ottelun alkuseremoniassa ja pelitilanteiden tiimellyksessä, jäähyjen, maalien ja muiden tapahtumien tullessa.

Digital signage Ikkunanäytöt

Markkinointiviestintä ja asiakastiedottaminen: Case SOL Pesulapalvelut

Markkinointiviestinnässä Digital Signage on jo pitkään korvannut printtiratkaisuja. Asiakkaamme SOL Pesulapalvelut hyödyntää toimipisteissään valovoimaisia ikkunanäyttöjä, sillä monet pesulat sijaitsevat erittäin vilkkailla paikoilla. Ohikulkijoita tai liikkeen asiakkaita voidaan tavoittaa esimerkiksi taktisten mainoskampanjoiden avulla, jotka ovat ajankohtaisia.

Digital signage infopöytä

Interaktiivinen opastaminen kosketusnäytöillä: Case Jumbo

Digital Signage on jo pitkään korvannut staattisia opastekarttoja. Interaktiivisilla opasteilla eli ns. infopöydillä pystytään tarjoamaan wayfinding -ratkaisuja, jotka auttavat käyttäjää löytämään tiloja ja palveluita, kuten esimerkiksi kauppakeskuksissa, toimitilakeskittymissä, oppilaitoksissa ja niin edelleen. Monet kauppakeskukset hyödyntävät digitaalisia wayfinding -ratkaisuja, kuten esimerkiksi 85 000 m2:n kokoinen kauppakeskus Jumbo.

Digital signage opastamisen osalta

Passiiviset opasteet: Case Porin Puuvilla

Passiivisen opastamisen osalta Digital Signage -ratkaisut helpottavat erityisesti niiden ihmisten arkea, jotka vastaavat siitä, että opasteet ovat ajan tasalla. Esimerkiksi tila- tai vuokralaismuutoksia ei välttämättä tule päivittäin tai viikoittain, mutta silloin kun tulee, on tärkeää, että opasteet ovat ajan tasalla. Silloin peliin astuvat Digital Signage -ratkaisut, joiden avulla opasteesi päivitetään hetkessä ja kustannustehokkaasti. Monet kauppakeskukset hyödyntävät digitaalisia passiivisia opasteita, kuten asiakkaamme Porin Puuvilla.

Info tv digital signage ratkaisu

Työyhteisöviestintä: Case Sinituote

"InfoTV:stä" on muodostunut melko ikoninen käsite sisäisessä viestinnässä eli modernimmin työyhteisöviestinnässä, jossa Digital Signage on valittu sisäisen viestinnän kanavaksi ja keinoksi tavoittaa henkilökuntaa. Infonäytöt toimivat tiedotuskanavina erityisesti työntekijöille, jotka eivät ole puhelimen, sähköpostin tai ylipäätään työaseman ääressä päivittäin. Luonnollisesti infonäyttöjä on helpompi päivittää kuin printtitiedotteita ja tieto pysyy aina ajan tasalla. Esimerkiksi asiakkaamme Sinituote hyödyntää työyhteisöviestinnässään infonäyttöjä, työasemasovellusta ja mobiilisovellusta, joita kaikkia päivitetään yhden hallintaportaalin kautta. Helppoa, eikö?

 
 
 

Digital Signagen suunnittelu ja sisällöntuotanto

Näytöillä esitettävä sisältö on tärkeää suunnitella huolellisesti, jotta siitä saadaan mahdollisimman tehokas ja vaikuttava. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon esimerkiksi näyttöjen sijainti, koko, katselukulma ja ympäristö. Lisäksi sisällön tulee olla visuaalisesti houkuttelevaa, selkeää ja helposti luettavaa, jossa huomioidaan sisällön kesto. Sisällöntuotannossa on tärkeää ottaa huomioon kohderyhmä ja viestin tavoite. Sisältöä voidaan tuottaa esimerkiksi sisällönhallintajärjestelmään asetettujen valmiiden mallipohjien avulla tai räätälöidä täysin omien tarpeiden mukaan.

Digital Signage -laitteiden ominaisuudet ja teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Näytöt voivat olla esimerkiksi LED- tai OLED-tekniikkaa hyödyntäviä. Niissä voi olla myös kosketusnäyttöominaisuuksia, jolloin käyttäjät voivat vuorovaikuttaa näytön kanssa. Esimerkiksi digitaalisissa opasteissa käytetään monesti vuorovaikutteisuutta. Lisäksi Digital Signage -laitteisiin voidaan liittää erilaisia antureita ja kameroita, joiden avulla voidaan kerätä dataa.

Digital Signagen tulevaisuuden trendit

Digital signagen tulevaisuus näyttää lupaavalta. Yksi merkittävä trendi on entistä älykkäämmän ja personoidumman sisällön kehittäminen. Teknologiat, kuten tekoäly ja koneoppiminen, mahdollistavat yksilöllisten sisältöjen tuottamisen ja personoinnin. Lisäksi näyttöjen resoluutio ja koko kehittyvät jatkuvasti, mikä mahdollistaa entistä vaikuttavamman visuaalisen ilmeen. Myös interaktiivisuus ja käyttäjien osallistaminen ovat tulevaisuuden trendejä, joita hyödynnetään Digital Signagessa entistä enemmän.

 

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä.